Gelişim Yolculuğu

Saynur Demirdelen

18 yaşıma geldiğimde öncelikli hedefim araba kullanmaktı. İstanbul trafiğine çıkma düşüncesi oldukça korkutucu gelse de özgür olma düşüncesi galip geldi ve trafiğe çıktım.

Araba kullanmayı öğrenmenin en önemli yolu kuralları öğrenmek ve sürekli pratik yapmaktır. Bir süre sonra kaslarınız gelişir ve korkularınızdan kurtulursunuz.

Ehliyet almak için 32 saat teorik, 14 saat trafikte pratik yapmak gerekir. Kursa gitmek pahalı olsa da bu kursu bitiren herkes trafiğe çıkar ve araba kullanmayı öğrenir. Peki bu yöntem neden işe yarıyor?
Alman psikolog Hermann Ebbinghaus, “unutma eğrisi” ve “aralıklı tekrar” ı 1800’lü yıllarda keşfetti. Ancak eğitim dünyasındaki birçok insan hala araştırmasından alıntı yapıyor.

Beynimiz, kullanmadığımız veya tekrar etmediğimiz bilgileri gereksiz olarak nitelendirir ve unutmamızı sağlayarak maksimum verimle çalışmaya gayret eder. Öğrenilenleri unutma, başlangıçta çok hızlıdır ve dik olarak düşüş göstermektedir.
Ebbinghaus unutma eğrisi grafiğinde insanların öğrendiklerini tekrar etmezlerse, yeni öğrendikleri bilgileri saatler ve günler içinde nasıl unuttuklarını anlatır.

Unutma Eğrisi ve Kolay Öğrenme İlişkisi – Ebbinghaus’un “unutma eğrisi”ne bağlı olarak yaptığı diğer önemli keşif de şudur; bilgilerin tekrarlanması ve gözden geçirilmesi hafızanın gücünü artırsa da öğrenmek ve hatırlamak, yeni bir bilgiyi 1 saatte 10 kez tekrarlamaktan çok daha fazlasıdır. Tekrarlar arasında boşluk olmalıdır.

Kısaca Ebbinghaus’a göre öğrenmek için en önemli nokta aralıklı tekrar; öğren, ara ver, öğren, ara ver, öğren ve bu böyle devam eder.
Bizler de araba kullanmayı öğrenirken haftada birkaç saatlik eğitimlerle benzer şeyi uyguladık. Öğren ara ver, sonra tekrar öğren. Aralıklı öğrenmeyi benimseyerek ortalama 2-3 haftada yeni bir beceri kazandık.

Kurumsal hayatta aldığımız bir-iki günlük eğitimler ise yeni bir beceri geliştirirken çok etkili olmadı. En iyi ihtimalle, yararlı bir şeyler öğrendik ve bu bilgileri kullandık, ancak umduğunuz davranış değişikliğini herkes için yaratmadı. Çünkü davranışları değiştirmek tekrarı gerektirir ve bunun da aralıklı olması gerekir.

Sürüş kursunun başarılı olmasında diğer bir etken de öğrencinin bir hedefi ve motivasyonu olmasıdır. Özgürlük, bağımsızlık. Bu hepimizi motive eder ve oldukça ikna edicidir. Bu nedenle öğrenme yolculuklarında en önemli şeylerden biri, katılımcının araba sürmeyi öğrenirken olduğu kadar, motive edici bir nedene ulaşmasına yardımcı olmaktır.

Sürmeyi öğrenmenin son aşaması ise sınavdır. Sınav alanına gitmek ve onlara sürebileceğinizi göstermek. Gerçekten “yapıp yapamayacağınız” test edilir. Yani öğrenmenin en önemli aşaması olan “Göster Bana” ilkesi uygulanır.

Genel olarak size öğretileni öğrenip öğrenmediğinizi belirlemek için kullanılan 4 test aşaması vardır.
1. Test yapılmaz: Bir günlük eğitim kurslarının çoğu sadece günü değerlendirmenizi isterler.
2. Bilgi testi: Okuldaki sınavları hatırlayın. Tüm savaşları hatırlamanızı beklerler.
3. Öğrenme testi: Daha önce ilk yardım eğitimi aldıysanız, sizden bir manken üzerinde CPR göstermenizi isterler.
4. Davranış testi: Ehliyet sınavını geçtin mi? Kurallara göre sürüp süremeyeceğinizi test ederler.

Sürüş eğitimi günün sonunda iyi bir öğrenme yolculuğudur. Motivasyon, aralıklı tekrar ve ölçüm. Bu öğrenme yolculuğundan hepimiz çok şey öğrenebiliriz.

Bu nedenle gelişim yolculuklarında yöntem olarak uyguladığımız bilginin belli sürelerde tekrarı, farklı araçların kullanılması, hafızayı bir kas gibi güçlendirerek yeniden yapılandırır ve bilgiyi beceriye dönüştürür.

Sonuç olarak öğrenme asla tek seferlik bir olay değildir. Bu bir yolculuk ve zamanla gerçekleşen bir süreçtir.